Kampanja "Pravočasno odpovej termin" spodbuja paciente k odgovornemu ravnanju in pravočasnemu obveščanju izvajalcev
27. 10. 2025 ob 10:01
Na Ministrstvu za zdravje smo začeli s kampanjo "Pravočasno odpovej termin", s katero želimo paciente spodbuditi, da v primeru, ko se dogovorjenega zdravstvenega pregleda ali posega ne morejo udeležiti, termin pravočasno odpovejo.
V Sloveniji je dnevno neizkoriščenih več kot 300 terminov na zdravstvene obravnave, ker pacienti na dogovorjeni termin ne pridejo in ga ne odpovejo. Po podatkih interne analize Ministrstva za zdravje je bilo v letu 2024 odpovedanih več kot 265.000 terminov, od tega je bilo kar 28 odstotkov neopravičenih odsotnosti. To pomeni, da je skoraj tretjina razpoložljivih terminov ostala neizkoriščena, čeprav bi se v tem času zdravstvene obravnave lahko udeležil kdo drug.
Največje število ne odpovedanih terminov (torej pacientov, ki se do termina niso opravičili) je bilo v starostni skupini med 50. in 75. letom. To lahko pripišemo dejstvu, da je v tej skupini največje število ljudi, ki potrebujejo zdravstveno obravnavo.
Največji delež pacientov, ki termina niso pravočasno odpovedali, pa je bil starih med 15. in 40. let. Vendar pa njihovo celokupno število ni tako veliko kot v prej omenjeni starostni skupini, saj je med mlajšimi tudi manj zdravstvenih obravnav. Razmerje med obravnavami in neudeležbo na dogovorjenem terminu pa je najvišje v tej starostni skupini, torej lahko sklepamo, da imajo najnižje zavedanje o pomenu pravočasne odpovedi termina. S kampanjo želimo okrepiti občutek odgovornosti in solidarnosti med pacienti ter povečati zavedanje o njihovih pravicah in obveznostih. Pravočasna odpoved termina omogoča drugemu pacientu, da pride do pregleda, ter prispeva k boljši organizaciji dela in učinkovitejši uporabi zdravstvenih virov. Ne odpovedan termin ima negativne posledice tako za posameznika kot za sistem. Če pacient brez utemeljenega razloga ne pride na pregled, se ga črta s čakalnega seznama, njegova napotnica preneha veljati, ponovna uvrstitev pa je mogoča šele po treh mesecih, razen če bi takšna omejitev ogrozila njegovo zdravstveno stanje. Neopravičeni izostanki pomenijo tudi dodatne organizacijske težave in stroške, saj je na izvedbo zdravstvene storitve pripravljen celoten zdravstveni tim.
Kako lahko odpovem termin?
Termin se lahko odpove na več načinov – hitro in preprosto, brez obiska ambulante:
Neposredno pri izvajalcu Pokličite ambulanto, bolnišnico ali zdravstveni dom, kjer imate termin, in jih obvestite o odpovedi. Večina izvajalcev omogoča tudi odpoved po e-pošti.
Prek portala ali mobilne aplikacije zVem Prijavite se na portal zVem in izberite pregled, ki ga želite odpovedati.
Prek sistema eNaročanje Obiščite ezdrav.si, vnesite svojo številko ZZZS in številko napotnice ter odpoveste termin elektronsko.
Kadar pacient termin odpove prek portala zVem ali sistema eNaročanje, sistem novega termina ne dodeli samodejno. To pomeni, da se po odpovedi pregled ne prenese samodejno na drug datum ali uro, zato mora pacient, če želi nov termin, sam ponovno stopiti v stik z izvajalcem. Izvajalec bo nato določil naslednji razpoložljivi termin.
Več informacij o postopku odpovedi in naročanja je na voljo na portalu Podpora eZdrav, kjer so objavljena navodila in pogosta vprašanja glede uporabe portalov zVem in eNaročanje.
Po Zakonu o pacientovih pravicah so pacienti dolžni najpozneje deset dni pred načrtovano zdravstveno storitvijo obvestiti izvajalca, če se termina ne morejo udeležiti. Ta določba velja za napotitve s stopnjo nujnosti redno in hitro, ne pa za stopnjo zelo hitro, kjer zaradi nujnosti storitve odpoved brez razloga ni mogoča. Kasnejša odpoved je dovoljena le iz objektivnih razlogov, kot so nenadna bolezen, hospitalizacija ali smrt ožjega družinskega člana. S pravočasnim obveščanjem pacienti ne izkazujejo le spoštovanja do zdravstvenega osebja, temveč tudi odgovornost do drugih, ki na obravnavo čakajo.
S kampanjo "Pravočasno odpovej termin" želimo spodbuditi odgovorno ravnanje pacientov in poudariti, da lahko vsak s pravočasno odpovedjo prispeva h krajšim čakalnim dobam in boljšemu dostopu do zdravstvenih storitev.
Iz medijskih objav in spletnih forumov je razvidno, da so pacienti za neupravičeno odpoved termina največkrat navajali naslednje razloge:
spregledan datum,
pacient nima prevoza,
dopust oz. odsotnost,
pozabljivost,
zahtevnost sistema eNaročanje.
Ne pozabi na svoj termin.
Če ne utegneš, daj priložnost drugemu.
Pravočasna odpoved pomaga drugemu in krepi odgovorno ter solidarno javno zdravstvo.
Ključne besede: Kampanja, Pravočasno odpovej termin, Ministrstvo za zdravje