Višje plače v vrtcih bi lahko prinesle tudi višje stroške za starše
03. 02. 2025 ob 19:52
Občine opozarjajo na znaten vpliv dviga plač na financiranje javnih zavodov, zlasti vrtcev, kjer bi se lahko zvišale cene programov.
Po navedbah ZOS (Združenja občin Slovenije) bo dvig plač občutno vplival na poslovanje občin, tako neposredno pri javnih uslužbencih v občinskih upravah kot posredno prek financiranja javnih zavodov, kot so vrtci, šole, muzeji, knjižnice ter športni in kulturni zavodi. Stroški bodo najbolj narasli v vrtcih, natančnih številk še nimajo, a ocenjujejo, da bo vpliv znaten.
Na vprašanje, ali bi lahko povišani stroški za plače vplivali na dvig cen določenih storitev v občinah, so v ZOS odgovorili, da lahko. Pri vrtcih so pojasnili, da občinski sveti cene programov potrjujejo na podlagi realnih stroškov, ki se bodo zaradi višjih plač povečali, s tem pa tudi cene vrtcev. Posledično bodo dvig plač v vrtcih občutili tudi starši, saj bo to vplivalo na višje prispevke za vrtčevske storitve.Pobuda za dvig povprečnine
Na današnji seji županov notranjsko-kraškega, obalno-kraškega, goriškega in gorenjskega regijskega sveta ZOS so podali pobudo za dvig povprečnine. Župani opozarjajo, da občine nimajo zagotovljenih sredstev za dodatne stroške, ki jih je prinesla plačna reforma, zato bodo morali prerazporediti sredstva z drugih postavk v občinskih proračunih.
V ZOS so dodali, da niso podpisali dogovora o višini povprečnine za letošnje leto, saj so bili nepokriti stroški, vključno z višjimi plačami, eden izmed glavnih razlogov.
Po analizah SOS (Skupnosti občin Slovenije) pričakujejo, da bo breme dviga plač za občine znatno, saj se bo povečal obseg sredstev za plače v občinskih upravah, vrtcih, komunali in drugih javnih zavodih.Povprečnina ne odraža v celoti povečanih stroškov
Glavna težava, ki jo občine izpostavljajo, je, da povprečnina ne odraža v celoti povečanih stroškov, zato so pristojne resorje opozorile, da bo treba sistemsko zagotoviti dodatna sredstva.
Posebej pereče je financiranje vrtcev, saj stroški dela predstavljajo večinski delež ekonomske cene programa. Ker starši ne krijejo celotne ekonomske cene, ampak le določen odstotek, razliko do polne cene pokrivajo občinski proračuni.
Trenutno financiranje predšolske vzgoje predstavlja med 20 in 25 % občinskih proračunov, a se ta delež lahko zaradi višjih stroškov plač še poveča. Odločitev o morebitnem dvigu cen javnih storitev je v pristojnosti vsake občine posebej, saj je odvisna od njihovih finančnih zmogljivosti in načinov sofinanciranja.
V SOS so ob tem poudarili, da naraščajoči stroški financiranja odpirajo dodatna vprašanja, občine pa opozarjajo na potrebo po pravičnejšem sistemu financiranja, ki bi bolj dinamično sledil spremembam stroškov občinskih uprav in javnih zavodov.
Kot pozitivno spremembo so izpostavili, da so lani v sodelovanju z ministrstvoma za finance in javno upravo dosegli vključitev faktorja medletne rasti stroškov v dogovor o višini povprečnine. Prav tako so zagotovili dodatna sredstva za občine, kjer prihaja do nesorazmerja med prihodki iz dohodnine in stroški izvajanja zakonskih nalog.
Verjamejo, da lahko z nadaljnjim sodelovanjem oblikujejo še bolj dodelane in trajnostne rešitve, ki bodo občinam omogočale stabilnejše financiranje.
Ključne besede: dvig plač, vrtci, občine, financiranje, povprečnina, starši, javni zavodi, stroški, predšolska vzgoja, cene vrtcev