Slovenske šole v stiski: Pomanjkanje učiteljev ogroža kakovost izobraževanja
21. 01. 2025 ob 11:34
Slovenske šole se soočajo s pomanjkanjem učiteljev, kar ogroža kakovost izobraževanja. Kaj ministrstvo počne za rešitev krize in kako se bodo razmere razvijale v prihodnosti?
Slovenske šole se že dolgo soočajo z resnimi težavami, povezanimi s pomanjkanjem učiteljev. Ta problem je še posebej izrazit na področju naravoslovnih predmetov, razrednega pouka in specialnih pedagogov. Kot je opozoril Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (SVIZ), se stanje še naprej poslabšuje. Ravno zaradi tega so se mnoge šole znašle v situaciji, ko so si ravnatelji "kradli" učitelje, številni predavatelji pa so bili brez ustrezne pedagoške izobrazbe. Kakovost izobraževanja je začela padati, saj se vprašanje "kdo poučuje" pogosto zamenjuje s "kako hitro zagotoviti učitelja za pouk".
Razlogi za pomanjkanje učiteljev: Plače, delovne obremenitve in administrativne ovire
Pomanjkanje učiteljev je rezultat številnih dejavnikov, vendar sta glavna razloga nizke plače in visoke delovne obremenitve. Začetna plača učitelja je le okoli 1.100 evrov neto, kar je precej manj od zaslužka, ki ga lahko prejmejo strokovnjaki na drugih področjih, kot so matematiki, fiziki in informatiki. Mnogi izberejo raje delo v gospodarstvu, kjer lahko zaslužijo več kot trikrat toliko. To vodi do zmanjšane priljubljenosti učiteljskega poklica, še posebej na področjih, kot so naravoslovje in tehnika.
Poleg tega učitelji navajajo, da so preobremenjeni z administrativnimi nalogami, kar pomeni, da jim zmanjkuje časa za kvaliteten pouk. Dodatno težavo predstavljajo vedenjske težave učencev in naraščajoči pritiski staršev, kar vse skupaj še bolj otežuje že tako naporno delo učiteljev.
Kako pomanjkanje učiteljev vpliva na kakovost izobraževanja?
Posledice pomanjkanja učiteljev so že začele vplivati na kakovost izobraževanja. V nekaterih šolah so učenci ostali brez pouka določenih predmetov več tednov. Na primer, dijaki v ljubljanski gimnaziji so mesec in pol ostali brez pouka matematike, kar je pokazatelj, kako resna je situacija. V nekaterih osnovnih šolah pa pouk izvajajo osebe brez ustrezne pedagoške izobrazbe, kar pomeni, da ni zagotovljena kakovost učnega procesa.
Tudi starši vse pogosteje iščejo inštruktorje, kar predstavlja dodatno finančno breme za družine. Obenem pa se povečuje število otrok, ki se soočajo z težavami pri doseganju osnovnih izobraževalnih ciljev, kar še dodatno obremenjuje učitelje in starše.
Kaj ponuja ministrstvo za vzgojo in izobraževanje?
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje si prizadeva za reševanje kadrovske krize, kar je eden od njihovih ključnih ciljev. Minister Logaj je po nastopu funkcije oktobra 2024 organiziral srečanje s predstavniki ravnateljev vzgojno-izobraževalnih zavodov, kjer so razpravljali o ukrepih za zagotavljanje zadostnega števila strokovno usposobljenih učiteljev.
Med ukrepi, ki jih ministrstvo izvaja, so tudi štipendije za študente pedagoških programov, zlasti na področjih, kjer se najbolj čuti pomanjkanje učiteljev, kot so naravoslovje, tehnika in računalništvo. Za študijsko leto 2024/2025 je na voljo 300 štipendij (sprva načrtovanih 100), kar kaže na povečano zanimanje za učiteljski poklic.
Poleg štipendij ministrstvo financira tudi študijske programe za pridobitev pedagoške izobrazbe, prav tako sofinancira šolnine za nadaljnje izobraževanje strokovnih delavcev. Do sedaj je bilo za te ukrepe dodeljenih približno 1,16 milijona evrov. Prav tako se spodbuja dodeljevanje neprofitnih stanovanj učiteljem začetnikom, kar je že uvedla nekatera slovenska mesta.
Rešitve in ukrepi za prihodnost
Ministrstvo si prizadeva za karierni in profesionalni razvoj učiteljev, zato uvaja nove projekte, katerih cilj je izboljšati napredovanje učiteljev in strokovnih delavcev v višje nazive. V ta namen so bili vzpostavljeni kriteriji za napredovanje v dodatne nazive, ki naj bi omogočili učiteljem večjo motivacijo in napredovanje v karieri.
Kljub številnim prizadevanjem, pa je očitno, da bo rešitev tega problema trajala dlje časa. Analize ministrstva bodo v prihodnjih mesecih zagotovo razjasnile obseg pomanjkanja učiteljev v različnih področjih izobraževanja, kar bo omogočilo nadaljnje ukrepe, ki bodo pomagali preprečiti krizo.
Bodo ukrepi pravočasni?
V februarju bodo potekali vpisi otrok v osnovne šole, vendar se mnogi starši sprašujejo, ali bo za prihodnje šolsko leto dovolj učiteljev. Pomanjkanje učiteljev ni zgolj kratkoročni problem, ampak dolgoročen izziv, ki zahteva temeljite in sistemske rešitve. Pomembno je, da se učiteljskim poklicem zagotovi več finančne podpore, višje plače in boljši delovni pogoji za učitelje, če želimo zagotoviti kakovostno izobrazbo za prihodnost naših otrok.
Reševanje problema pomanjkanja učiteljev bo zahtevalo veliko previdnosti, saj mora biti vsak ukrep usmerjen v ohranjanje kakovosti izobraževalnega sistema in preprečitev še večjih težav v prihodnosti.
Ključne besede: pomanjkanje učiteljev, kakovost izobraževanja, učiteljski poklic