Iz Ljubljane v Koper v eni uri: Prihodnost hitrih železnic v Sloveniji?
21. 11. 2024 ob 06:18
Ambiciozni načrti slovenskega ministrstva obljubljajo krajše potovalne čase, sodobnejše proge in bolj konkurenčen železniški promet.
Slovensko ministrstvo za infrastrukturo načrtuje zgodovinsko visoke naložbe v železniško infrastrukturo, katerih cilj je izboljšati konkurenčnost železniškega prometa. Z načrtovanimi projekti želijo bistveno skrajšati potovalne čase med mesti, povečati zmogljivosti prog in izboljšati uporabniško izkušnjo.
Zgodovinsko visoke naložbe v železnice
Po besedah ministrice Alenke Bratušek so železnice prioriteta vlade. Za leto 2025 je predvidenih 1,1 milijarde evrov za infrastrukturne projekte, od tega 627 milijonov evrov zgolj za železnice. Leta 2026 bo ta znesek narasel na skoraj 765 milijonov evrov. Ministrica poudarja, da je cilj povečati hitrost potniških vlakov na 160 km/h in tovornih na 100 km/h.
Iz Ljubljane v Koper v eni uri
Eden izmed najbolj ambicioznih ciljev ministrstva je skrajšati čas vožnje med Ljubljano in Koprom z zdajšnjih dveh ur in pol na eno uro. Takšna povezava bi bila konkurenčna ne le avtobusnemu, temveč tudi avtomobilskemu prevozu. Poleg tega načrtujejo optimizacijo drugih prog, kot je relacija Maribor–Ljubljana, kjer bi želeli skrajšati čas potovanja z več kot dveh ur na uro in 40 minut.
Ključni projekti in nadgradnje
Med največjimi trenutnimi projekti so:
nadgradnja nadvoza nad Dunajsko cesto v Ljubljani (58,7 milijona evrov),
prenova železniške postaje Ljubljana (255 milijonov evrov),
nadgradnja proge Ljubljana–Divača (331,3 milijona evrov).
V prihodnosti načrtujejo:
nadgradnjo proge Maribor–Ruše (190 milijonov evrov),
izboljšave povezav na Jesenicah in v Dobovi,
optimizacijo proge Borovnica–Logatec (zmanjšanje časa vožnje s 16 na devet minut).
Nove proge in povezave
Med novimi projekti se izpostavljata dve glavni področji:
Železniška povezava z brniškim letališčem, ki bo omogočila enostavnejši dostop z vlaki.
Hitra proga Ljubljana–Maribor, ki bo omogočala hitrosti do 250 km/h in bistveno skrajšala potovalne čase.
Izboljšave na regionalnih progah
Pomembne so tudi izboljšave na regionalnih progah. Proga Ljubljana–Kamnik naj bi postala dvotirna, kar bi skrajšalo potovalni čas z 32 minut na 24 minut. Podobno si ministrstvo prizadeva za dvotirno progo med Ljubljano in Metliko, kar bi omogočilo uvedbo taktnih voznih redov in povečanje števila potnikov.
Izzivi pri umeščanju v prostor
Večji izziv kot financiranje je umeščanje projektov v prostor. Na primer, načrtujejo dvotirno progo med Ljubljano in Kranjem, kjer bi se čas vožnje skrajšal z 31 na 22 minut. Optimizacija proge med Kranjem in Jesenicami pa je še v fazi priprave dokumentacije.
Ključne besede: Slovenske železnice, Slovenija, Ljubljana Koper vlak, železniška infrastruktura, nadgradnja prog